A BBC hazugságokkal vette rá Diana hercegnőt a 25 évvel ezelőtti interjúra

Vilmos herceg szerint a BBC brit közszolgálati televízió hazugságokkal és hamis állításokkal vette rá néhai édesanyját, Diana hercegnőt a világszerte hatalmas feltűnést keltő, 25 évvel ezelőtt készült interjúra.

A BBC hazugságokkal vette rá Diana hercegnőt a 25 évvel ezelőtti interjúra

A műsorban Diana nyíltan megkérdőjelezte az akkor tőle már külön élő férje, Károly trónörökös alkalmasságát a királyi tisztséggel járó feszültségek elviselésére.

Tudatta a közvéleménnyel azt is, hogy tudomása volt Károly herceg házasságtörő kapcsolatáról. Híressé vált, keserű mosollyal odavetett mondata -

"kicsit zsúfolt ez a házasság, hiszen hárman vagyunk benne"

- azóta is szállóige a brit sajtóban.

A hercegnő - aki két évvel az interjú után egy párizsi autószerencsétlenségben életét vesztette - Károly ifjúkori barátnőjére, Camilla Parker Bowles-ra utalt.

A csütörtök este közzétett 127 oldalas vizsgálati jelentés súlyosan elmarasztalja a BBC akkori vezetését és az interjút készítő egykori sztárriportert, Martin Bashirt.

A jelentés megállapítja, hogy - jóllehet Diana valószínűleg Bashir megtévesztő manőverei nélkül is ráállt volna az interjúra - a BBC-riporter csalárd módon nyerte meg Charles Spencert, a hercegnő öccsét az interjú előkészítésére.

Charles Spencer elmondta, hogy

Martin Bashir hamisított bankszámlákat mutatott neki, amelyek arra vallottak - mint kiderült, valótlanul -, hogy az udvar két magas rangú tisztviselője a brit titkosszolgálatoknak szolgáltatott ki bennfentes információkat Dianáról, fizetség fejében.

Spencer szerint Bashir a vele tartott egyik találkozón emellett számos hamis, lejárató állítást is megfogalmazott a királyi család magas rangú tagjairól, így próbálva elnyerni bizalmát és elérni az interjú megszervezését Dianával.

A BBC-riporter állításai között szerepelt Spencer szerint, hogy Diana magánlevelezését udvari illetékesek felbontják, a hercegnő kocsijának mozgását nyomon követik, telefonját lehallgatják.

A médiatársaság ennek érdekében független vizsgálatot kezdeményezett.

A bizottság vizsgálati jelentése gyakorlatilag szóról szóra megerősítette a néhai hercegnő öccse által megfogalmazott vádak többségét.

Vilmos hozzátette, hogy a BBC "szánalmasan inkompetens módon" vizsgálta ki annak idején a programmal kapcsolatos kifogásokat és aggályokat, és saját belső vizsgálata elől is elhallgatta, amit az ügyről már akkor tudott.

A herceg kijelentette: nézete szerint az tény, hogy az interjút csalárd módon szervezték meg, jelentősen befolyásolta azt is, hogy Diana miket mondott a műsorban.

A BBC a vizsgálati jelentés közzététele után levelet küldött Vilmosnak és öccsének, Harry sussexi hercegnek, valamint Károly trónörökösnek és Charles Spencernek, mindegyiküket személyesen is megkövetve a történtekért.

A BBC egyben bejelentette azt is, hogy visszaadja az összes olyan szakmai díjat, amelyet a Diana-interjúval nyert, köztük a Brit Film- és Tévéművészeti Akadémia (BAFTA) által a produkcióért 1996-ban odaítélt különdíjat.

MTI